whysartresaidno

Det finns ingen riktigt mening bakom namnet, det bara blev så

Tal

Kategori: Allmänt

Jag ska inte kollapsa för det är bara jag som kan få mig att kollapsa. Jag ska inte använda terapitimmar, läkartider och läkemedelsrecept som ursäkt för att inte förändras. Jag ska inte lyssna på rösten som ger mig anledningar att inte försöka. För den rösten är döden inom mig som försöker vinna stöd för sitt parti. Den rösten försöker använda ångesten och självmordsfantasierna som ved till hopplöshetens bål. Den rösten vill inte att jag ska lyckas, prestera och le för varje gång jag gör det tappar den anhängare. Med självömkan och uppgivenhet försöker den få mig att misslyckas om och om igen. Misslyckas så att det en dag inte finns något kvar värt att rädda. Misslyckas så att den, döden, en dag kan få blomma ut ur min hals på spåren uppe vid Annehem. Blomma ut, växa vingar och flyga ifrån resterna av min döda kropp med den lilla spillra liv som fortfarande kommer finnas kvar.
Jag ska inte kollapsa för det är bara jag som kan få mig att kollapsa. Jag ska inte använda terapitimmar, läkartider och läkemedelsrecept som ursäkt för att inte förändras. Det spelar ingen roll hur stark ångesten är eller hur påträngande viljan att skära sönder låret är. Det spelar ingen roll om det är objektivt synd om mig. Det spelar ingen roll vilken diagnos man kan tänkas sätta på mig. Det här är mitt liv. Just så som det är just nu. Och det är inte outhärdligt för då hade jag redan varit död nu. Det är inte hopplöst för då hade jag redan varit död nu. Det här är mitt liv och det är inte det liv jag drömt om. Men ingen annan än jag kan ge mig det livet och ingen annan än jag kan ta det livet ifrån mig. Och hur hemskt, hopplöst och omöjligt det än kan kännas så får jag inte lyssna på dödens röst. Jag ska inte lyssna på dödens röst  för jag vill inte dö. Hade jag velat dö hade döden redan blommat ut ur min hals längs spåren uppe vid Annehem. Så jag ska skriva, läsa och förändras hur mycket döden än viskar om sin förlåtande vila.
Jag ska inte kollapsa för det är bara jag som kan få mig att kollapsa.
Jag ska bygga för det är bara jag som kan bygga.
Bygga tills dödens viskningar blir tystare och tystare.
Jag ska inte kollapsa för det är bara jag som kan få mig att kollapsa. Jag ska inte använda terapitimmar, läkartider och läkemedelsrecept som ursäkt för att inte förändras. Jag ska inte lyssna på rösten som ger mig anledningar att inte försöka. För den rösten är döden inom mig som försöker vinna stöd för sitt parti. Den rösten försöker använda ångesten och självmordsfantasierna som ved till hopplöshetens bål. Den rösten vill inte att jag ska lyckas, prestera och le för varje gång jag gör det tappar den anhängare. Med självömkan och uppgivenhet försöker den få mig att misslyckas om och om igen. Misslyckas så att det en dag inte finns något kvar värt att rädda. Misslyckas så att den, döden, en dag kan få blomma ut ur min hals på spåren uppe vid Annehem. Blomma ut, växa vingar och flyga ifrån resterna av min döda kropp med den lilla spillra liv som fortfarande kommer finnas kvar. 

Jag ska inte kollapsa för det är bara jag som kan få mig att kollapsa. Jag ska inte använda terapitimmar, läkartider och läkemedelsrecept som ursäkt för att inte förändras. Det spelar ingen roll hur stark ångesten är eller hur påträngande viljan att skära sönder låret är. Det spelar ingen roll om det är objektivt synd om mig. Det spelar ingen roll vilken diagnos man kan tänkas sätta på mig. Det här är mitt liv. Just så som det är just nu. Och det är inte outhärdligt för då hade jag redan varit död nu. Det är inte hopplöst för då hade jag redan varit död nu. Det här är mitt liv och det är inte det liv jag drömt om. Men ingen annan än jag kan ge mig det livet och ingen annan än jag kan ta det livet ifrån mig. Och hur hemskt, hopplöst och omöjligt det än kan kännas så får jag inte lyssna på dödens röst. Jag ska inte lyssna på dödens röst  för jag vill inte dö. Hade jag velat dö hade döden redan blommat ut ur min hals längs spåren uppe vid Annehem. Så jag ska skriva, läsa och förändras hur mycket döden än viskar om sin förlåtande vila.

Jag ska inte kollapsa för det är bara jag som kan få mig att kollapsa.
Jag ska bygga för det är bara jag som kan bygga.
Bygga tills dödens viskningar blir tystare och tystare.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Flera gånger i veckan säger jag högt: Livet är alldeles för stort. Och för svårt. Livet känns ibland som universum och ibland som ett tidningspapper. Hela världen kan existera innanför mina ögonlock och strax därefter mumlar jag, ett mantra, jag vill bara ge upp, jag vill bara ge upp.



    Kanske skrattar personen till litegrann. Ja, livet är inte lätt kanske jag får till svar och ett leende. Ett leende som inte säger någonting. Som jag hatar tomma leenden. Samma kniv du sätter under hakan, den lånar jag av dig och skär av det tomma leendet. Kanske slänger skiten på väggen, för jag kan tänka mig att det fastnar gott. Kanske glider ner på golvet efter en stund.



    Om jag suttit med rödgråtet, svullet, svinfult ansikte, skakandes i sängen och uttalat samma ord. Livet är för stort. Då hade du fanimig inte svarat mig med ett tomt äckligt jävla leende.



    Jag är väl egentligen bara avundsjuk. På att vissa människor inte upplever livet som så svårt. De drabbas inte av akut hjärtkramp eller cancer mitt i natten, för något måste det ju vara. En sådan ångest kan väl inte dyka upp, bara för att man är vilsen. Tänker alldeles för mycket och stressar upp sig över livet. Det gör ju alla. Det behöver man inte tänka så överdrivet mycket på döden för. Då är det ju någonting fel med dig. Ja, det är väl något fel med mig då. Jag erkänner. Fast jag kommer ju le imorgon. Kanske är jag helt normal ändå.

    2012-05-07 | 00:29:19
  • Karl säger:

    Jag blir också avundsjuk. När jag ensamma nätter ligger invirad i hopplöshetens dimma och det enda som finns kvar i världen är det fruktansvärda, när varenda tanke som rusar genom huvudet är våld, när varenda cell av min kropp ropar på skalpellen, tågen och hagelgevären för att bli befriade; då känns det så fruktansvärt orättvist ibland, att jag natt efter natt tvingas genomleva detta.



    Men när jag är stabil, när jag inte ligger där, då kan jag ibland tänka att det kanske är värt det. Jag kanske lurar mig själv men det finns ju en annan sida av det här. Den där själaslitande, nästan obehagligt intensiva lyckan finns ju också. Inte ofta men ibland så finns den där och allt och alla man ser är ren kärlek. Och även minnet av dagar när man är helt lugn, när allt i hjärtat är fridfullt. Jag tänker att visst, för vissa är kanske livet inte lika svårt som för dig och mig, men även om deras bottnar är grundare så är också deras toppar lägre. Jag vet inte om det är önsketänkande men jag tror att det är så.



    Är det värt det då? Nej. Inte som det är nu, inte när jag spenderar större delen av min tid på bottnen. Men jag när en dröm. Att jag en dag ska lyckas vända det här, komma tillbaka och förstöra de tankebanor som håller mig gisslan. Jag har inga naiva förhoppningar om att allt ska kunna bli helt bra. Jag vet att jag kommer trilla ner gång på gång igen, för sådan är jag och vissa saker med världen och mitt liv kommer jag aldrig kunna acceptera. Men jag drömmer om en värld där det är bättre, där jag lika ofta slits sönder av lycka som olycka och där mitt hjärta större delen av tiden är vilar fridfullt. Jag vet inte om det är möjligt men just nu är jag lugn och hoppas. Och även om jag inte skulle nå fram så kan det ändå vara värt det. Igår natt somnade jag nästan helt ångestfri. Det var underbart, minns inte när det hände senast.



    Jag vet inte riktigt vad jag försöker säga. Jo, det kanske är något fel på oss. Men kanske är värt det. Och oavsett om det är det så är det våra liv. Våra jävla liv.

    2012-05-09 | 01:17:44
    Bloggadress: http://whysartresaidno.blogg.se/

Kommentera inlägget här: