whysartresaidno

Det finns ingen riktigt mening bakom namnet, det bara blev så

48#

Kategori: Allmänt

Minns de skepp som seglat
känner kärleken som fanns ombord
det är okej
det måste vara okej
nästa missar jag inte
Minns de skepp som seglat
känner kärleken som fanns ombord
det är okej
det måste vara okej
nästa missar jag inte

Drifting

Kategori: Allmänt

Inspired

by faith

coming down

breaking up

shattered by stories

finding words

I don't recognize

you

that beautiful face

longing for a kiss

I have lost myself

in ways I do not understand

I never worked

know no hardships

I remember

a beautiful face

longing for my kiss

no apparent reason

for anything to happen

give me up

can't comprehend this

it was stolen

all is stolen or lost

ashes to ashes

a token of respect

just blurting out words

no meaning

no goal

filling up

a incomprehensible space

between a dead man’s breathing

trying to drift away

looking away

for I am scared

of things to come

monsters dwell inside me

I have no weapons to use

they were stolen from me

I have no words to use

they were lost when I ran away

I cannot comprehend

make use of my skills

they mean nothing now

all I learned is obsolete

old and rusted

a machine falling apart

memories of salvation

of brightness of understanding

memories

of a beautiful face

longing for my kiss


Polarisering

Kategori: Allmänt

Och allt är så sprängande själaslitande bra. Glöm aldrig bort det.

Bara mitt försök

Kategori: Allmänt

Nu är jag här. Använder meningar istället för radbrytning. Utan pretantioner. Det är svårt att sluta
det är därför jag skriver. För detta är ett konstruktivt sätt. Det är också osexigt. Motbjudande. Det här är ett hån mot vad jag känner. Men jag vet att det också är sant. För imorgon är en ny dag. Jag behöver bara hantera det. Bara för stunden. Men det är äckligt. Jag vet inte varför men det är äckligt. Platt. tråkigt. Osexigt. Jag vet att mina fantasier ljuger. Men ändå. Vad är jag utan dem. Utan de överdrivna. Svart och vitt. De tillfredsställer mig. Jag vet alltid vad jag borde göra. Jag är inte dum. Jag vet vad som är bäst för mig. Men det är inte min vilja. Min vilja är att förstöra. Min vilja är destruktiv. Min önskan är att förstöra. Hur ska jag tackla det?Jag kan veta allt om lösningar. Men  vad hjälper det när jag vill förstöra. Med hela min kropp. Den skriker av det. Det är vårsången. Och den saknar säsong. Berätta gärna för mig hur jag ska tackla det. Den oupphörliga känslan av att vilja förstöra. Ska det alltid vara en kamp. Jag är trött. Jag vill kasta in handduken. Jag vill inte sluta. Jag vill fortsätta. Jag vill eskalera. Först lillfingretk, sedan allt. vart ska jag hitta motivation till detta som jag inte vill. Jag vill ju göra det. Sitta här och ge upp. Bara göra det. Göra det och sedan fortsätta. Tills ondskan försvinner. Men det är ett löfte. och jag måste inte. Jag måste verkligen inte. Men jag vill. Hur det blivit såhär vet jag inte. Trots att jag var med hela vägen. Vet ingenting. Vet inte hur det är för andra. Vet bara exakt hur det är just nu. Och att detta är rätt sätt att hantera det på. För så är det tydligen. Det gäller bara att hålla ut. Det finns alltid en morgondag. Och den är bättre. Den är ljusare. Hur det är nu spelar ingen roll. Det är bara den evigt återkommande svackan. En mur av text. Ett försvar. Ett sätt att distrahera. Ett sätt att göra det rätta. För att jag lovat. Och det betyder något. Jag är beredd att svika mig själv utan att blinka. Är beredd att ge upp utan att tänka. För det är det jag vill. Bara lägga mig ner och ge upp. Jag vet inte vad det betyder. Vissa kallar det den lätta vägen. Jag vet inte. Kanske är det så. Men jag tror inte att det vet hur lång den vägen är. Hur långt ens kropp tvingar en för att hålla sig vid liv. Jag trodde det var jag som hatade den. Det var länge sedan jag sa de orden. Jag trodde att det var den som hatade mig. Men kroppen bryr sig inte. Jag kan dö om jag vill. Det gör inte den något. För den fortsätter. Det är jag som är rädd. Jag vet vad som är objektivt rätt. Men jag kan inte relatera till det. Jag vill inte göra rätt. Jag vill ge upp. Jag vill ha det sagt. Jag vill inte ge upp. Jag vill ha det sagt. Det finns inget rätt och fel. Bara rädsla. Rädsla för att dö. Rädsla för att leva. Jag är rädd för allt. Och jag vill inte kämpa. Inte på nätterna. Dagarna är en annan sak. Då förstår jag inte det här som jag gör just nu. Då förstår jag inte det jag känner nu. Jag vill ha det sagt. Det är såhär. Jag måste göra det här. Tills jag vaknar. Börjar vakna nu. Lyssnar på Socker. Känner glädjen i att det är världens bästa låt. Just nu är den det. Måste hänga upp mig på det. För den är inte förstörelse. Försöker förklara mig. Äcklas av det. Men detta är mitt sätt. Att vända. Att komma tillbaka. Det finns ett bättre sätt men jag har lovat. Jag hatar att göra folk besvikna. Så jag vänder, jag skriver tills jag blir trött. Trött nog att sova. Imorgon är jag redo att älska igen. Imorgon är jag redo att älska igen. Imorgon är jag redo att älska igen. Imorgon är jag redo att älska igen. Och ingen ingen ingen ingen hör.
Spelar inte längre någon roll
Jag orkar inte slåss
Det är bortom min kontroll
Du lämnade mig ensam
Och självklart blev jag rädd
Min sista gnista hopp
Var att synas, att bli sedd
Och jag glömmer bort att andas
För sex, musik och våld
Var det vackraste som hänt mig
Sen själen min blev såld
Att synas utan att verka
Ser enkelt ut på håll
Men jag lever på impuls nu
Via fjärrkontroll
Men jag sa alltid nej...

Ingen, ingen, ingen, ingen hör...
Ingen, ingen, ingen, ingen hör...
Ingen, ingen, ingen, ingen hör...
Ingen, ingen, ingen, ingen hör...

...och gäst ikväll är Jesus
Han har kickat heroin
Han läppjar på sitt glas
Och Ramlösa blir vin
Han berättar om sina vapen
Sin tid i Saint-Tropez
Om att ge sig själv en chans
Om sin nya Z-3
I en värld av Idioter
Står han först i kön
Han berättar framför kameran
Om hur han bytte kön
Eller nåt helt annat
Som också är privat
Om alla dom han älskat
Och dom han bara sög av
Men han sa alltid nej...

Ingen, ingen, ingen, ingen hör...
Ingen, ingen, ingen, ingen hör...
Ingen, ingen, ingen, ingen hör...
Ingen, ingen, ingen, ingen hör...

Såhär platt är jag. Såhär enkel är jag. Det slutar inte bulta för det här. Men jag kan sova nu. Jag hoppas att jag kan sova nu. För såhär måste det vara. Så här är det.

Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon

Kategori: Allmänt

Eftersom jag i den slutgiltiga versionen av Vårsång vagt refereade till en novell jag skrev för många år sedan tar jag det som en ursäkt för att publicera den nu.

______________________________________________________________

Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon. Regnet slår mot betongdammen. Faktum är att det regnar över hela världen. Förutom i Bangladesh.
*
Det  regnar över Sverige. Tunga regndroppar täcker över solskyddspropagandan  som en förväntansfull industri delat ut i ett Sverige som berövats sin vår, och därmed, sin sista lilla bit av trygghet inför en värld som verkar, och förmodligen är, alltför skrämmande för vår redan bleka hy.
Mitt i detta står en nybliven soldat och väntar hoppfullt på att ett krig ska ta honom med, nu när inte ens Sverige är tryggt. Det finns många anledningar för de unga att dra ut i krig, alla destruktiva men det destruktiva är också allt som lämnades av de gamla.
Mannen, som står mitt i iden vi kallar Sverige, blev soldat av hopplöshet, en växande folksjukdom hos alla som insett att jorden plundrats av deras egna föräldrar. Men det spelar faktiskt ingen roll, det går inte att förstöra det som redan är förstört. Inte nu när världen snart blir två timmar ny för vår soldat och då kommer en sanning kanske vara naken även för den lurade generationen.
Vår soldat är illa finklädd eftersom det nu för första gången sen 1997 varit värt att ens byta kalsonger. I hans hand håller han en liten lapp som måste ha lagts i hans ficka av skaparen själv. Så tänker han i alla fall när han läser:
”Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon. Utanför regnar det. Faktum är att det regnar över hela världen. Förutom i Bangladesh. Vissa har kallat honom god. Vissa har kallat honom ond. Utan tvivel måste han vara den nya sortens Jesus, och hos honom kommer du finna ditt krig”
Jag tror inte vi ska klandra honom för att tro det, speciellt eftersom världen nyss blev två timmar ny och en naken sanning passerat genom en oroväckande gryning. Trots detta är det bara en man som vet hur pass lite Mona Lisa har med allt att göra. Tyvärr är det inte vår svenska soldat som vet.
*
I den nu två timmar gamla världen fanns det massor av människor som glorifierade resandet. Ingen av dem reste till Frankrike i baksätet på en svarttaxi som kostat den sista värdigheten. Inte heller hade de rest till fängelset utanför Lyon, som egentligen bara var ett betongskjul som egentligen inte riktigt fanns i den två timmar gamla världen. Åtminstone så var dess betydelse inte densamma, även om ingenting egentligen skiljer den två timmar gamla världen från den två timmar nya världen mer än en naknare syn på vad allt egentligen är. Och det kvittar hur mycket man än gräver i slitna resebroschyrer. I slutändan finns det inte mer än mental betong och en ny sorts jesus.
*
Vår svenska soldat betalar svarttaxichauffören med en bunke betongsedlar och följer sedan den våta betonggrusvägen fram till betongskjulet. Det blåser lite grand i betongträden längs vägen och ytan på den lilla betongdammen krusas av regndropparna.
Det händer ganska ofta att betong sjunger när den kommer i kontakt med människor som blivit alltför hårda i en ogästvänlig värld. Den sjunger för varje steg vår soldat tar, sjunger om sådant alla måste höra men aldrig någonsin gör. Inte heller vår soldat lyssnar för han inser inte hur pass lite Mona Lisa har med saken att göra nu när världen sen två timmar aldrig mer ska förneka sig själv igen. Varenda soldat före honom borde också ha lyssnat, men det är förvånande hur pass fort en ide ruttnar bland alla inkomstbringande folkmord.
Så vår soldat fortsätter och kommer tre år äldre fram till skjulet, och stiger därpå beslutsamt in. Han lämnar blöta fotspår efter sig och tre år senare tar korridoren slut och framför honom sitter nu en man som utan tvivel måste vara den nya sortens Jesus. Precis som sina föregångare tänker han alltför lite på var all betong har kommit från. Det blir tyst i ytterligare tre år innan mannen börjar tala:
”Det finns mycket som är konstigt i den här två timmar nya världen, och utan tvivel är jag den nya sortens Jesus. Du har blivit soldat, och sannerligen har du även funnit dit krig, för jag är det sista som består nu när den nakna sanningen för en gångs skull visar all betong vi trodde var skogar. Du och jag tillhör samma generation. Den lurade generationen. Fast medans du fått leva i det som brukligen kallas frihet så låste de in mig här på grund av att en profet en gång kallade mig den nya sortens jesus.  Ironi kallas det nog, för nu är jag den enda som sett betongen i tid. Tills nu, nu när alla deras lögner har tynat bort och även ni, de lurade, kan se betongen allt egentligen är uppbyggt av. Jag ser i dig, precis som jag sett i miljontals andra soldater, att du inte vill tro. Och det är därför du förlorar, för att du inte förstår hur pass lite Mona Lisa betyder nu när världen är två timmar ny. För att hela ditt tonårsuppror var ett välplanerat skådespel, helt utan äkthet. För att alla skogar, all värme, all kärlek tillhör de andra generationerna, allt som blev kvar till vår var kall och våt betong. För det regnar i hela världen, förutom i Bangladesh, och försök inte få detta till nått annat än naturens sista skämt. De förstörde världen, jag ser att du börjar förstå. De förstörde världen för oss och ville att vi inte skulle få se. De har lindat in oss i alla sina lögner. Du börjar förstå det nu. Världen kommer inte vara två timmar ny länge till, och efter det finns det bara betong och jag. Jag, den nya sortens jesus, och fuktig betong. Så vänd om och gå nu, du är inget mer än en del av det kalla hårda.”
*
Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon. Utanför regnar det. Faktum är att det regnar över hela världen. Förutom i Bangladesh. Vissa har kallat honom god. Vissa har kallat honom ond. Utan tvivel måste han vara den nya sortens Jesus, och hos honom kommer vi finna våra krig. Han kommer att se nederlaget i våra ögon, för ingen av oss vet varför det regnar och ingen av oss kan ana hur pass lite Mona Lisa har med saken att göra. För soldater kommer vi alla bli, och alla kommer vi marschera för något som inte är sant. Vi kommer helhjärtat att döda för främmande ideal som någon annan myntat på en eftermiddag på soffan långt bort från verkligheten. Och vår generation kommer aldrig få ett namn, för vi kommer vara de sista av de lurade. Och när vi så sakta förblöder i våra vardagsrum eller sandiga öknar, då kommer världen bli två timmar ny och vi kommer alla drunkna i kall våt betong. Och det är inte bara den nya sortens Jesus som kommer skratta åt oss. För vi är de sista. Vi är de lurade.

Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon. Regnet slår mot betongdammen. Faktum är att det regnar över hela världen. Förutom i Bangladesh.
*
Det  regnar över Sverige. Tunga regndroppar täcker över solskyddspropagandan  som en förväntansfull industri delat ut i ett Sverige som berövats sin vår, och därmed, sin sista lilla bit av trygghet inför en värld som verkar, och förmodligen är, alltför skrämmande för vår redan bleka hy.
Mitt i detta står en nybliven soldat och väntar hoppfullt på att ett krig ska ta honom med, nu när inte ens Sverige är tryggt. Det finns många anledningar för de unga att dra ut i krig, alla destruktiva men det destruktiva är också allt som lämnades av de gamla.
Mannen, som står mitt i idéen vi kallar Sverige, blev soldat av hopplöshet, en växande folksjukdom hos alla som insett att jorden plundrats av deras egna föräldrar. Men det spelar faktiskt ingen roll, det går inte att förstöra det som redan är förstört. Inte nu när världen snart blir två timmar ny för vår soldat och då kommer en sanning kanske vara naken även för den lurade generationen.
Vår soldat är illa finklädd eftersom det nu för första gången sen 1997 varit värt att ens byta kalsonger. I hans hand håller han en liten lapp som måste ha lagts i hans ficka av skaparen själv. Så tänker han i alla fall när han läser:
”Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon. Utanför regnar det. Faktum är att det regnar över hela världen. Förutom i Bangladesh. Vissa har kallat honom god. Vissa har kallat honom ond. Utan tvivel måste han vara den nya sortens Jesus, och hos honom kommer du finna ditt krig”
Jag tror inte vi ska klandra honom för att tro det, speciellt eftersom världen nyss blev två timmar ny och en naken sanning passerat genom en oroväckande gryning. Trots detta är det bara en man som vet hur pass lite Mona Lisa har med allt att göra. Tyvärr är det inte vår svenska soldat som vet.
*
I den nu två timmar gamla världen fanns det massor av människor som glorifierade resandet. Ingen av dem reste till Frankrike i baksätet på en svarttaxi som kostat den sista värdigheten. Inte heller hade de rest till fängelset utanför Lyon, som egentligen bara var ett betongskjul som egentligen inte riktigt fanns i den två timmar gamla världen. Åtminstone så var dess betydelse inte densamma, även om ingenting egentligen skiljer den två timmar gamla världen från den två timmar nya världen mer än en naknare syn på vad allt egentligen är. Och det kvittar hur mycket man än gräver i slitna resebroschyrer. I slutändan finns det inte mer än mental betong och en ny sorts jesus.
*
Vår svenska soldat betalar svarttaxichauffören med en bunke betongsedlar och följer sedan den våta betonggrusvägen fram till betongskjulet. Det blåser lite grand i betongträden längs vägen och ytan på den lilla betongdammen krusas av regndropparna.
Det händer ganska ofta att betong sjunger när den kommer i kontakt med människor som blivit alltför hårda i en ogästvänlig värld. Den sjunger för varje steg vår soldat tar, sjunger om sådant alla måste höra men aldrig någonsin gör. Inte heller vår soldat lyssnar för han inser inte hur pass lite Mona Lisa har med saken att göra nu när världen sen två timmar aldrig mer ska förneka sig själv igen. Varenda soldat före honom borde också ha lyssnat, men det är förvånande hur pass fort en idé ruttnar bland alla inkomstbringande folkmord.
Så vår soldat fortsätter och kommer tre år äldre fram till skjulet, och stiger därpå beslutsamt in. Han lämnar blöta fotspår efter sig och tre år senare tar korridoren slut och framför honom sitter nu en man som utan tvivel måste vara den nya sortens Jesus. Precis som sina föregångare tänker han alltför lite på var all betong har kommit från. Det blir tyst i ytterligare tre år innan mannen börjar tala:
”Det finns mycket som är konstigt i den här två timmar nya världen, och utan tvivel är jag den nya sortens Jesus. Du har blivit soldat, och sannerligen har du även funnit dit krig, för jag är det sista som består nu när den nakna sanningen för en gångs skull visar all betong vi trodde var skogar. Du och jag tillhör samma generation. Den lurade generationen. Fast medan du fått leva i det som brukligen kallas frihet så låste de in mig här på grund av att en profet en gång kallade mig den nya sortens Jesus.  Ironi kallas det nog, för nu är jag den enda som sett betongen i tid. Tills nu, nu när alla deras lögner har tynat bort och även ni, de lurade, kan se betongen allt egentligen är uppbyggt av. Jag ser i dig, precis som jag sett i miljontals andra soldater, att du inte vill tro. Och det är därför du förlorar, för att du inte förstår hur pass lite Mona Lisa betyder nu när världen är två timmar ny. För att hela ditt tonårsuppror var ett välplanerat skådespel, helt utan äkthet. För att alla skogar, all värme, all kärlek tillhör de andra generationerna, allt som blev kvar till vår var kall och våt betong. För det regnar i hela världen, förutom i Bangladesh, och försök inte få detta till nått annat än naturens sista skämt. De förstörde världen, jag ser att du börjar förstå. De förstörde världen för oss och ville att vi inte skulle få se. De har lindat in oss i alla sina lögner. Du börjar förstå det nu. Världen kommer inte vara två timmar ny länge till, och efter det finns det bara betong och jag. Jag, den nya sortens jesus, och fuktig betong. Så vänd om och gå nu, du är inget mer än en del av det kalla hårda.”
*
Det sitter en man i ett fängelse utanför Lyon. Utanför regnar det. Faktum är att det regnar över hela världen. Förutom i Bangladesh. Vissa har kallat honom god. Vissa har kallat honom ond. Utan tvivel måste han vara den nya sortens Jesus, och hos honom kommer vi finna våra krig. Han kommer att se nederlaget i våra ögon, för ingen av oss vet varför det regnar och ingen av oss kan ana hur pass lite Mona Lisa har med saken att göra. För soldater kommer vi alla bli, och alla kommer vi marschera för något som inte är sant. Vi kommer helhjärtat att döda för främmande ideal som någon annan myntat på en eftermiddag på soffan långt bort från verkligheten. Och vår generation kommer aldrig få ett namn, för vi kommer vara de sista av de lurade. Och när vi så sakta förblöder i våra vardagsrum eller sandiga öknar, då kommer världen bli två timmar ny och vi kommer alla drunkna i kall våt betong. Och det är inte bara den nya sortens Jesus som kommer skratta åt oss. För vi är de sista. Vi är de lurade.

Projekt Vårsång (epilog)

Kategori: Allmänt

Jag ville skriva något allmängiltigt. Något som inte bara handlade om mig. Men det blir  aldrig så. Kan inte se längre än min egen näsa. Lyckas inte ta in andra. Ser bara mitt eget mikrokosmos av påhittade monster. Som en sociopat. Ibland funderar jag på vad som hade hänt mig om jag inte fått så många fördelar. Om jag inte hade haft det sociala skyddsnät jag har, om jag inte varit omgiven av skyddande faktorer. Hade jag gått längre då? Hade jag inte varit heroinist då? Kanske rent av död. Jag är tacksam. Jag vill ha det sagt. Jag är tacksam för allt det jag har runt omkring mig. Som tvingar mig att gå vidare, som ger mig så mycket glädje. Och jag skäms. Jag vill ha det sagt. Jag skäms för att jag ändå inte reder ut det. För att jag inte klarar av att konfrontera det. För att jag är så oerhört feg. För att jag inte kan hantera våldet. För att jag trots allt det vackra omkring mig fortsätter att fantisera om att dö. För allt jag inte klarar av att hantera. Jag skäms. Jag vill ha det sagt.

Vårsång v.2 (slutgiltig)

Kategori: Allmänt

Vaknar i natten
av vårens gälla sång
tung metall som skaver
mot en skev verklighetsbild
så låter vårens sång
Tvingar mig vaken
skaver i mina ben
får mig att gå
skär långsamt nya gator
genom en ointresserad stad
trängs ensamt med andra
ändlösa armeér av en
alla söker vi
efter det förskräckliga
efter äcklet
som belägrat våra liv
besatta av förvrängda minnen
om en tid av renhet
det var längesedan
men vi tror oss minnas
tiden innan vårens eviga sång
Jag hör viskningarna
de pratar om stormen
hur mörka skyars regn
äntligen ska rena oss
hur tung tung elektricitet
ska förstöra det fruktansvärda
vi hoppas slippa möta det själva
drömmer  fortfarande
om att slippa konfrontera monstret
men vi fortsätter att gå
för sådan är vårens lag
I ett ensligt betonghus
längs en nyskuren gata
finner jag så mitt krig
samma adress som alltid
med tiden förändras ingenting
där inne vilar monstret
det fruktansvärda
äcklet
alla smeknamn det givits över åren
kan inte beskriva vanmakten jag känner
jag har inga vapen
ingen ork
ingen lust
ingen vilja
att ta mig an det
vet inte ens hur det ser ut
det fruktansvärda
minns inte hur det föddes
öppnar inte dörren
för att se om det ens finns
tryggheten finns i ideén
om äcklet
att det inte är mitt fel
Lägger mig ner utanför dörren
på ett betonghus
i slutet av en nyskuren gata
kroppen bultar av vårens våld
drömmer om förstörelse
hör hur monstret andas
drömmer om stormen
som ska rena allt
drömmer om tung metall
som skaver hål på hopplösheten
Sover
sover igen till vårens eviga sång
Vaknar i natten
av vårens gälla sång
tung metall som skaver
mot en skev verklighetsbild
så låter vårens sång

Tvingar mig vaken
skaver i mina ben
får mig att gå
skär långsamt nya gator
genom en ointresserad stad
trängs ensamt med andra
ändlösa arméer av en
alla söker vi
efter det förskräckliga
efter äcklet
som belägrat våra liv
besatta av förvrängda minnen
om en tid av renhet
det var längesedan
men vi tror oss minnas
tiden innan vårens eviga sång

Jag hör viskningarna
de pratar om stormen
hur mörka skyars regn
äntligen ska rena oss
hur tung tung elektricitet
ska förstöra det fruktansvärda
vi hoppas slippa möta det själva
drömmer  fortfarande
om att slippa konfrontera monstret
men vi fortsätter att gå
för sådan är vårens lag

I ett ensligt betonghus
längs en nyskuren gata
finner jag så mitt krig
samma adress som alltid
med tiden förändras ingenting
där inne vilar monstret
det fruktansvärda
äcklet
alla smeknamn det givits över åren
kan inte beskriva vanmakten jag känner
jag har inga vapen
ingen ork
ingen lust
ingen vilja
att ta mig an det
vet inte ens hur det ser ut
det fruktansvärda
minns inte hur det föddes
öppnar inte dörren
för att se om det ens finns
tryggheten finns i idéen
om äcklet
att det inte är mitt fel

Lägger mig ner utanför dörren
på ett betonghus
i slutet av en nyskuren gata
kroppen bultar av vårens våld
drömmer om förstörelse
hör hur monstret andas
drömmer om stormen
som ska rena allt
drömmer om tung metall
som skaver hål på hopplösheten

Sover
sover igen till vårens eviga sång

46#

Kategori: Allmänt