whysartresaidno

Det finns ingen riktigt mening bakom namnet, det bara blev så

Banketten

Kategori: Allmänt

En gång var Gud bjuden på bankett. Det var en storslagen tillställning och hela världen närvarade. Det var bestämt att Gud skulle hålla tal, och Gud kände att han var tvungen att ge publiken något bra, något extra. Så han bestämde sig för att avslöja en av de stora frågorna i livet. Den lilla fusklappen han höll i sin hand var blöt av svett, offentliga framträdanden var inte något han var bra på. Hela världens ögon var riktade mot honom och med röst som då och då bröt av i falsett sa han:

- Ehem jag är inte så värst van vid sånt här, vet inte vad det är brukligt att säga. Men eftersom hela världen samlats idag, och eftersom ni alla egentligen finns till på grund av mig, så tänkte jag delge er en fråga jag funderat på. Jag har funderat rätt mycket på den faktiskt, verkligen mycket, när jag observerat er. Ni förstår, jag funderar väldigt mycket på hur ni tänker och vad ni känner. Ni är så märkliga alla ni, så speciella och säregna. Jag förstår er inte, jag förstår er inte alls.
Gud blir tyst en stund, tittar frånvarande på en obestämt punkt i lokalen. Sedan vaknar han till och fortsätter:
- Just det ja, frågan som jag tänkte delge. Jo saken är den, jag undrar, hur vet man egentligen om att man är intresserad av någon och inte bara kåt?

Salen exploderade i skratt. Alla tog det för ett skämt. Gud förstår inte, går ner från talarstolen, ut från lokalen och när han stänger den väldiga porten skrattar världen fortfarande.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag var inte helt oseriös häromdagen.

    Jag grubblar i lite liknande tankebanor själv får jag erkänna.



    Det känns lite som att det är dags att forcera fram ett svar från Fröken Framtiden.

    2008-06-11 | 01:26:19
  • Karl säger:

    undrar vem du är bara

    2008-06-12 | 09:54:21
  • Anonym säger:

    You should know. Klant.

    2008-06-12 | 16:03:39
  • Karl säger:

    Jag har mina aningar men tenderar att vilja söka en fullständig sanning

    2008-06-12 | 22:55:13

Kommentera inlägget här: